Inspirace z Nizozemska: učitelé jako mentoři žáků

Dva učitelé naší školy, Mgr. Jan Kameníček a Mgr. Vladimír Roller, měli díky programu Erasmus+ možnost nahlédnout pod pokličku nizozemského vzdělávacího systému. Během svého pobytu ve škole Moller Juvenaat v městě Bergen op Zoom poznali, že výuka může fungovat zcela jinak – svobodněji, s větší důvěrou ve studenty a s významnou podporou digitálních technologií.

Škola bez dozoru, ale s odpovědností

Na první pohled zaujme uvolněná atmosféra školy. Žáci se mezi dvěma budovami volně pohybují bez dozoru, učebny zůstávají otevřené a v mnoha z nich studenti pracují i bez přítomnosti učitele. A přesto zde vládne klid a pracovní soustředění. Mobilní telefony jsou zakázány po celou dobu pobytu ve škole, ale notebooky a tablety jsou pro žáky nepostradatelným nástrojem. Každý z nich si svůj přístroj pořizuje sám a běžně na něm pracuje i s elektronickými učebnicemi.

Učitel jako průvodce

Tradiční „frontální výuka“ tu prakticky neexistuje. Učitel spíše zadává cíle, pomáhá hledat zdroje a působí jako mentor či konzultant. Studenti pak samostatně nebo ve skupinách zpracovávají úkoly, jejichž výsledky společně analyzují a diskutují. Tento přístup podporuje nejen samostatnost, ale i zdravou sebedisciplínu a kritické myšlení.

Umělá inteligence zde není zakázaným nástrojem – žáci se učí ji používat a kriticky hodnotit její výstupy. Učitelé umělou inteligenci aktivně využívají při přípravě hodin.

Digitální zázemí i pohoda učitelů

Technologické vybavení školy je působivé: interaktivní tabule v každé učebně, CNC stroje, laboratorní technika i moderní software. Zázemí pro učitele působí spíše jako útulná kavárna než sborovna – křesílka, občerstvení, relaxační koutky – kde učitelé společně sdílejí prostor i nápady.

Výuka jazyků a mezipředmětové projekty

Z výuky cizích jazyků si čeští učitelé odnesli velkou inspiraci. Do výuky anglického jazyka se tu prolínají nejrůznější předměty – žáci vytvářejí projekty z dějepisu, fyziky či výtvarné výchovy v angličtině. Není divu, že komunikace v angličtině probíhá zcela přirozeně a žáci dosahují úrovně C1–C2.

Co jsme si přivezli domů

Návštěva Moller Juvenaat přinesla mnoho podnětů pro rozvoj naší školy. Mezi hlavní inspirace patří:

  • důraz na samostatnost žáků a jejich schopnost pracovat s informacemi,
  • větší propojení předmětů a mezipředmětové projekty,
  • rozvoj digitálních kompetencí pedagogů,
  • zřízení školního výukového portálu,
  • a širší využívání moderních technologií – od interaktivních tabulí po virtuální realitu.

Závěrem

Jak oba učitelé shodně říkají, pobyt v Nizozemsku byl nejen profesně, ale i lidsky obohacující. „Viděli jsme školu, která stojí na důvěře – mezi učiteli, žáky i rodiči. A kde technologie nejsou cílem, ale prostředkem k učení,“ shrnuje Mgr. Jan Kameníček.

Věříme, že zkušenosti z této inspirativní stáže pomohou i naší škole posunout výuku zase o krok dál – k větší otevřenosti, samostatnosti a radosti z poznávání.