Místo: Stará Ľubovňa, Vysoké Tatry, Slovensko
Složení českého týmu: Mgr. Jan Kameníček a 11 žáků SPŠS Olomouc
Trvání projektu: únor až červen 2025
Termín výjezdu: 8. až 14. června 2025
Webové stránky projektu: www.internationalvillage.eu
V únoru až červnu 2025 se 11 žáků Střední průmyslové školy strojnické zúčastnilo projektu International Village 2025. Jejich účast finančně podpořil Magistrát města Olomouce.
Hlavní částí projektu byla účast na mezinárodním táboře ve Staré Ľubovni na Slovensku 8. až 14. června 2025, kde se setkali s žáky dalších pěti škol z Polska, Litvy a Kypru. Uvedené hlavní části předcházela přípravná fáze doma ve škole, kdy žáci natočili video o sobě a své škole a také sestavili prezentaci o svém městě a státu. Tyto materiály byly v průběhu pobytu veřejně promítány.
Cílem projektu bylo poskytnout žákům příležitost dále rozvíjet své cizojazyčné dovednosti. Tento záměr byl naplněn zejména tím, že angličtina sloužila jako jediný společný komunikační prostředek mezi studenty z různých zemí. Dopolední program zahrnoval výuku angličtiny pod vedením rodilých mluvčích, zatímco odpolední a večerní aktivity zaměřené na týmovou spolupráci a společenské interakce byly rovněž koncipovány tak, aby podporovaly komunikaci mezi účastníky různých národností. Součástí programu byl i celodenní výlet do nedalekého Slovenského ráje, kde žáci absolvovali náročný výstup na vrchol Suchá Belá.
Žáci byli ubytováni ve dvojicích, přičemž každý pokoj obývali studenti z různých jazykových prostředí, aby byla podpořena komunikace v anglickém jazyce. Studenty naší školy doprovázel učitel angličtiny, který s nimi po celou dobu pobytu hovořil výhradně anglicky.
Dalším podstatným cílem projektu bylo poznávání kultur různých zemí. To probíhalo jednak organizovaně prostřednictvím pečlivě připravených aktivit, jako bylo natáčení videí a tvorba prezentací o svých zemích a městech, řešení tematických kvízů nebo představování regionálních jídel. Ještě významnější roli však sehrávalo neformální poznávání během přirozené každodenní interakce mezi žáky v průběhu celého projektu.

Žáci během pobytu také navázali mnoho nových kontaktů, které i po návratu domů nadále udržují. Významné však jsou i profesionální kontakty mezi učiteli ze zúčastněných škol.
Během celého pobytu žáci úspěšně reprezentovali nejen svou školu, ale také své město a kraj, zejména prostřednictvím prezentací a videí, které byly součástí programu. Od všech lektorů obdrželi velmi pozitivní hodnocení – kromě dobré jazykové úrovně byla vyzdvihována především jejich týmová práce a schopnost spolupráce. Díky tomu si získali pozvání k účasti na projektu i v následujícím školním roce.

Jan Kameníček